Contradiccions i omissions en la reestructuració
del sector públic instrumental a Catalunya
Jaume Renyer http://blocs.mesvilaweb.cat/jrenyer
La crisi multidimensional iniciada l’any 2008 està tenint un impacte directe
sobre el model d’organització de les administracions públiques, especialment en
el denominat sector instrumental. És a dir la munió d’ens creats amb la
pretensió que desagregant-los del tronc comú hom assoliria una major eficiència
a través de l’especialització organitzativa.
Aquest conjunt ha arribat
en els darrers vint anys a unes dimensions desproporcionades, tant en l’àmbit
competencial de la Generalitat com en el propi de les entitats locals de
Catalunya.
Així, l’any 2010, abans d’iniciar un procés de reducció, el
56,3% de la despesa consolidada en els pressupostos de la Generalitat es
gestionava mitjançant les 61 empreses públiques, els 68 consorcis, les 39
fundacions i la resta d’entitats instrumentals creades al llarg dels anys pels
successius governs catalans. Pel que fa al món local, a data de febrer d’aquest
any, el nombre d’ens instrumentals és de 1.149, sense comptar les fundacions
creades pels ajuntaments.
Com i perquè s’ha arribat a aqueix punt de
manca de sostenibilitat? Una explicació la podem trobar en la presumpció,
àmpliament difosa des de fa una trentena d’anys, segons la qual la ineficiència
i la inoperativitat de l’estructura administrativa a l’hora de gestionar els
serveis públics fa que calgui fugir del Dret Administratiu i dels mètodes
burocràtics que els són propis per tal d’adoptar instruments mercantils, propis
del Dret civil i del Dret Mercantil, per tal de bastir una ¨nova gestió pública¨
pretesament adequada a les necessitats d’eficàcia i eficiència.
Aqueixa
creença, divulgada i sostinguda encara avui pels propagandistes de les escoles
de negocis nostrades, és la que interessadament, sovint molt interessadament, ha
instigat el despropòsit en què han incorregut tants governants locals i
autonòmics, creant empreses públiques que només poden funcionar si són
finançades majoritàriament per les Administracions de les quals
depenen.
L’informe de fiscalització del Tribunal de Cuentas sobre el
sector públic local, publicat el 24 de març del 2011, assenyala que moltes
societats municipals s’han creat sense cap altra fonamentació que la presumpció
apuntada. El que ara surt a la llum, arran de l’endeutament asfixiant del sector
públic, deixa en evidència la manca de justificació per raons d’interès públic a
l’hora de crear ens instrumentals, així com la deficient informació de les seves
activitats i sovint l’absència d’assumpció de responsabilitats pels mals
resultats assolits.
El Govern català va reaccionar tardanament a la
proliferació injustificada d’ens instrumentals aprovant el Decret Llei 4/2010,
del 3 d’agost, de mesures de racionalització i simplificació de l’estructura del
sector públic de la Generalitat, al qual ha seguit la Llei 11/2011, del 29 de
desembre, de reestructuració del sector públic per agilitzar l’activitat
administrativa.
L’exposició de motius de la llei mostra una desoladora
manca de criteris pel que fa als objectius i les prioritats de la pretesa
reestructuració. A més, el seu articulat conté disposicions contradictòries. Com
la simplificació d’estructures, que apareix com a una de les finalitats en
l’article 2. També és contradictòria la creació de nous ens o l’Agència de
Suport a l’Empresa Catalana de l’article 155. Encara més contradictòria resulta
ser la previsió continguda en l’article 28 que habilita l’Institut Català de la
Salut a crear consorcis i entitats en qualsevol forma admesa en dret, prèvia
autorització del Govern català.
Una altra mesura contradictòria amb la
política de reducció del nombre d’ens instrumentals creats per les
administracions és facilitar el creixement del sector fundacional, al qual
acudeixen un nombre creixent d’ajuntaments –i també el mateix Govern de la
Generalitat– ara que s’inicia el crepuscle del sector empresarial públic. La
Llei aprovada fa ben poc pel Parlament de Catalunya, modificant el llibre tercer
del Codi civil de Catalunya, per tal d’afavorir la creació de fundacions tot i
reduint-ne fins a 30.000 euros la dotació inicial, no és una mesura assenyada,
sobretot en un moment en què el propi Govern predica la racionalitat
administrativa.
Hom troba a faltar una reflexió aprofundida sobre el
model d’administració que s’escau al conjunt del país, per molt urgents que
siguin les necessàries mesures per evitar el creixement de l’endeutament públic
i la cronificació del dèficit. Sense aquella premissa, la d’aprofundir el model
d’administració, la retallada per si mateixa no resol els problemes de la gestió
dels interessos generals encomanats a les administracions. Per exemple, resulta
alarmant l’absència de cap mena de directriu operativa o de reforma normativa
emanada des de la conselleria de Governació dirigida als ajuntaments catalans,
alguns dels quals, com Lleida i Barcelona, ja han adaptat –encertadament i pel
seu compte– mesures de reducció estratègicament pensada dels respectius sectors
instrumentals.
Hauria de ser una política prioritària dels governs locals
i de la Generalitat aturar la fugida sense sentit del Dret Administratiu i
utilitzar les potestats d’autoorganització per reformular la pròpia estructura
funcionarial de la Generalitat i dels ajuntaments, per modernitzar-la i
adaptar-la a les mesures d’estabilitat pressupostària que, emanades des de les
institucions comunitàries, impregnaran la normativa i el funcionaments de les
administracions estatals i subestatals. El temps de l’enginyeria organitzativa i
financera han passat definitivament. Només mereixeran subsistir les empreses
públiques que efectivament prestin serveis i productes que el mercat permeti
finançar.
Les administracions del futur immediat hauran de ser més
reduïdes, amb capacitat d’iniciativa estratègica conjuntament planificada amb
els emprenedors privats que comparteixen els seus interessos amb els generals,
descartant el model dual de direcció política en mans –teòricament– dels càrrecs
electes i de gestió externalitzada en mans de directius aliens a
l’administració. S’ha demostrat que això ha fracassat. La reconversió ideològica
i organitzativa no serà gens fàcil de fer ni ràpida d’aplicar. Però és una línia
de treball a tenir en compte. Potser no l’única, en aquesta maltempsada que
estem travessant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.