El 19 de novembre de 2012, entitats vinculades a la defensa de la sanitat pública han presentat una querella criminal contra el Sr Boi Ruiz i el seu equip de govern del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Consideren que el Conseller i el seu equip podrien haver comès els delictes tipificats als articles del Codi Penal referits a l’impediment de l’exercici de drets cívics (art. 542), a l’omissió del deure de socors (art. 196), al tràfic d’influències (art. 428) i a negociacions i activitats prohibides als funcionaris públics (art. 441). Aquesta querella és un segon pas en la lluita per denunciar l’opaca gestió de la sanitat pública i l’atemptat contra els drets de la ciutadania. El març del 2012 ja van presentar una denúncia davant la Fiscalia Superior de Catalunya. El Fiscal va reconèixer el dany causat als ciutadans per les decisions del Departament de Salut i tot i això va decidir no investigar aquests fets. Per això, van decidir continuar investigant i presentar la nostra querella davant el TSJC.
El perill en què avui es troba el dret constitucional de protecció de la
salut és notori a Catalunya. Els ciutadans que signem aquesta querella som
conscients que el sistema sanitari pot veure’s ressentit com a conseqüència de
la crisi econòmica que la societat està patint. Però les conseqüències de les
decisions dels Alts Càrrecs que denunciem provoquen un deteriorament en el dret
de protecció a la salut que té un límit i és el que fixa la legislació vigent.
Existeixen dades objectives que indiquen que el Departament de Salut ha
incomplert i continua incomplint la legislació que regula, per exemple, les
llistes d’espera, un dels indicadors clau a l’hora d’avaluar el dret d’accés de
la ciutadania als serveis sanitaris, ja que l’ordenament jurídic atorga
el caràcter de dret de les persones a operar-se en un temps màxim de 6
mesos. Aquest dret, particularment, hauria estat vulnerat
sistemàticament com a conseqüència de les decisions dels Alts Càrrecs de la
Generalitat de Catalunya, amb plena consciència que les seves mesures conduirien
a la seva vulneració, com exigeix el Codi Penal per qualificar aquestes
conductes de delictives.
Els problemes econòmics de la nostra societat no poden ser justificació per
impedir que els ciutadans exercim els drets regulats per Llei. La nostra
legislació permet reduir pressupostos, reorganitzar sistemes o potenciar certs
sectors econòmics en funció de la línia ideològica de cada govern, però en cap
cas les mesures que s’apliquin poden portar a l’impediment de l’exercici de
drets, com és el dret a la protecció de la salut que la Constitució instaura
l’article 43 i es desenvolupa en altres lleis, inclòs l’Estatut d’Autonomia de
Catalunya. Els límits els posa la Llei i el Conseller i el seu equip els haurien
superat conscientment. Així mateix hi ha indicis que el Departament de
Salut estaria manipulant, i en alguns casos ocultant, dades oficials
per minimitzar l’impacte de les dades reals en l’opinió pública i, el que seria
més rellevant judicialment, potser per dissimular conductes
delictives com les que es denuncien a la nostra querella.
La resposta de la ciutadania apel·lant als tribunals és obligatòria quan des
dels poders públics encarregats de garantir els drets es prenen mesures que
porten a que la ciutadania no pugui exercir-los, quan hi ha indicis que no estan
complint la Llei en elaborar la informació pública sobre llistes d’espera, quan
hi ha ciutadans que moren per no poder ser atesos als centres sanitaris tancats,
quan hi ha sospites que s’utilitzen estratègies estadístiques per
ocultar dades oficials a la ciutadania, quan els Alts Càrrecs de la
sanitat pública tenen simultàniament Alts Càrrecs en el sector sanitari privat,
quan es podria estar utilitzant la legislació de manera interessada per
afavorir al sector privat, quan hi ha informacions que diuen que el
mateix conseller presideix una empresa de serveis sanitaris privats o quan ha
sortit a la llum que l’esposa del conseller ha estat recentment
contractada en una corporació sanitària pública per fer tasques de
gestió, la Corporació Parc Taulí de Sabadell.
La corrupció no acabarà fins que no acabem amb la
impunitat. Els ciutadans querellants apel·lem a la resta de la
ciutadania per tal que col·labori a eliminar el sentiment d’impunitat que està
situat als despatxos dels Alts Càrrecs de la Generalitat, que ni se’ls passa pel
cap que els seus actes puguin tenir conseqüències penals i per això us convidem
a cooperar de diferents formes, sobretot aportant informació. Estem treballant
en un canal de comunicació segur i que garanteixi la confidencialitat de tot
aquell que participi. Tan aviat ho tenim disponible us ho comunicarem.
En la querella, que consta de 80 pàgines que componen el cos i de més de 400
pàgines d’annexos, manifestem que, sense entrar en el debat sobre sanitat
pública versus sanitat privada, és inadmissible que els ajustaments
pressupostaris o, si escau, els canvis de model, es facin a costa
d’impossibilitar l’exercici de drets garantits per la Llei per després,
suposadament, tornar a recuperar-los. El Conseller no va prendre les
mesures suficients i necessàries que tenia al seu abast per corregir la situació
caòtica que havia provocat, sigui per ignorància, incompetència o
interès. Nosaltres pensem que és pel tercer. El Conseller i el seu
equip, més aviat al contrari, tot i saber que incomplirien la Llei, van
seguir prenent decisions que justificarien fins i tot més la imposició de les penes relatives als pressumptes delictes que
denunciem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.